Saturday, 12 March 2011

MEDUSA

Shen nak menyajikan  makhluk dalam legenda yang dipercaya sebagai makhluk yang nyata oleh sebagian orang, dan tak pasti  bukti kewujudannya. Beberapa di antaranya mungkin sudah tidak ada lagi, sementara yang lainnya dibuktikan tidak nyata dan yang lainnya merupakan makhluk menurut berbagai agama dan kepercayaan.



Gorgon, dalam mitologi Yunani, adalah rakasa perempuan, atau paling sering dikenali sebagai Gorgo. Makhluk-makhluk ini adalah subjek kegemaran dalam seni, yang mengerikan, namun pungently lucu pada masa yang sama. Yang paling terkenal dari Gorgons adalah Medusa.

kepala Gorgon adalah yang paling ditakuti, terbukti di Odyssey, di mana Odiseus ketakutan dengan kepala Gorgon mungkin bahaya kalau menghadapinya dengan terlalu dekat.sesetengah Orang-orang menggambarkan wanita sebagai makhluk-makhluk ini  bersemangat mati matian dengan ular menggeliat di kepala mereka dan mata menusuk yang boleh mengubah seorang manusia menjadi batu.


Gorgon  ialah 3 saudara adalah putri Dewa Laut kuno, ceto dan Phorcys. Dua, Stheno dan Eluryah adalah abadi, tetapi yang ketiga, Medusa tidak. Dia telah menjadi wanita cantik mutlak, sebahagian besar panjang, rambut halus. Dia membual pada yang lebih indah dari Dewi Athena, dan satu hari, sementara di tample, ia dirampas oleh Laut Dewa Neptun. Athens sangat marah dengan ini dan merubah Medusa menjadi Gorgon ia menjadi terkenal kerana. Dia apabila  rambut indahnya menjadi ular dan membiarkan itu bahawa ia tidak boleh lagi melihat lelaki kacak yang datang ke mahkamah itu, kerana mereka akan langsung berubah menjadi batu jika menatap matanya.

Perseus, dalam cuba untuk menyelamatkan ibunya dari Danae Raja Polydectes, ditentang untuk membawa pulang kepala Medusa. Ia boleh melakukannya dengan bantuan Athens dan Hermes. Perseus diberi perisai refleksi dan pedang melengkung untuk menghapuskan kepalanya. Darah dari Gorgon adalah dikatakan semua kuat. Ini boleh menjadi racun mematikan atau menahan kekuatan magis, seperti yang digunakan untuk memberikan Erikhthonios kekuatan untuk menghidupkan kembali orang mati. Ketika Medusa sedang tenat, ia melompat keluar dari darah kuda bersayap Pegasus dan Chrysaor raksasa, yang kemudian menjadi Raja Iberia. Sementara melarikan diri dari dua Gorgons lain, Perseus menggunakan helm Hermes yang membuatnya tak terlihat dan membiarkan dia untuk melarikan diri tanpa luka.


Ovid dan penyair lain menceritakan keindahan Medusa sebelum dia mengambil ciri-ciri Gorgon. Bahkan, Medusa adalah watak yang sangat disukai, sampai transformasi nya. Dia membual kecantikan, tapi ia dicari oleh banyak pemohon. Murka Athens adalah khas Tuhan dalam menghukum Yunani yang tidak mewah atau menghormati cara hidup mereka. Setelah kematian Medusa, Perseus dikatakan untuk membawa kepalanya ke Athens selepas menggunakannya dalam pertempuran untuk mengalahkan musuh-musuhnya. Athens dilemparkan ke dalam perisai kepala dan di sana itu tetap.

Gorgon telah digambarkan dalam karya seni di seluruh Yunani kuno. Shields melahirkan seorang ketua Medusa dalam rangka melawan roh-roh jahat. Pintu telah Gorgon plak di atas lengkungan untuk mencegah kejahatan dari memasuki rumah. Wajah Gorgon, atau gorgoneion, mirip dengan ikon banyak budaya lain 'untuk menangkal roh

Walaupun tidak banyak Gorgons turun seni Yunani dan sastera, kehadiran mereka juga direkodkan. Banyak potongan moden sastera dan seni mencerminkan pengetahuan tentang Medusa dan metafor dari Gorgon. Telah tertulis bahawa jika anda membual tentang kecantikan anda, anda akan mencerminkan seperti itu dari Medusa. Jadi, apakah ini pelajaran yang harus dipelajari dari para ulama Greek, atau mitos yang telah disalurkan melalui sejarah untuk menghibur generasi lagi keindahan? Ini mungkin akan ditinggalkan untuk soalan, kerana kita tidak pernah tahu kapan kita bisa mengundang murka Dewa yang kuno.

2 comments:

  1. scary nye tgk gmbar yg 1st tu..
    mmg huduh habes la..

    ReplyDelete
  2. MmAng hUdoh Pon dwipada RATU jadi HANTU

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...