Tuesday, 1 March 2011

KAPPA

Shen nak menyajikan  makhluk dalam legenda yang dipercaya sebagai makhluk yang nyata oleh sebagian orang, dan tak pasti  bukti kewujudannya. Beberapa di antaranya mungkin sudah tidak ada lagi, sementara yang lainnya dibuktikan tidak nyata dan yang lainnya merupakan makhluk menurut berbagai agama dan kepercayaan.


[eq0zfgae[5].jpg]

Kappa (河童?, "anak sungai"), juga disebut Gatarō (川太郎?, "anak sungai") atau Kawako (川子?, "anak sungai") , adalah makhluk legendaris, sejenis makhluk air yang dapat ditemukan pada cerita rakyat Jepang. Namun, mereka juga dianggap sebagai bagian dari kriptozologi, karena beberapa orang mengaku melihat Kappa. Pada agama Shintō, mereka dianggap sebagai salah satu suijin ("dewa air").Walaupun Kappa mirip monyet, mereka tidak mempunyai bulu - mereka baik memiliki kulit, cangkerang kura-kura atau sisik ikan.

Kappa tidak makhluk besar,saiz kappa hanya di antara sepuluh sampai dua belas tahun kanak2. Mereka adalah warna kuning atau hijau dan  Mempunyai lekukan di bahagian atas kepala. lekukan ini harus diisi dengan air setiap saat, Legenda menyatakan bahawa jika seseorang itu bertemu dengan kappa, membongkok kepadanya akan menyebabkan dia pon membungkuk, kerana rasa bawaan nya kesopanan, yang akan menyebabkan air yang mengalir dari kepalanya akan tumpah. Dengan demikian ia akan  tahu ia tidak boleh menyerang.


Kappa hidup di sungai, tasik dan kolam dan vampir, terkenal untuk menghisap darah mangsa mereka dari kawasan dubur. membentang Berbahaya air di Jepun moden masih memiliki tanda-tanda amaran bahaya kappa untuk hari ini. kappa ini mempunyai reputasi untuk timun memuja dan salah satu cara untuk menenangkan kappa adalah untuk melemparkan timun ke dalam perairan di mana mereka tinggal.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...